دنبال کدوم شهرستان می گردی ؟

» دیگر مطالب » شهرهای جدید را بهتر بشناسیم

تاریخ انتشار : 1397/10/01 - 12:52

شهرهای جدید را بهتر بشناسیم

 در حال حاضر ۱۷ شهر جدید در سطح کشور ایجاد شده که در بین آنها هشتگرد در استان البرز با ۶۷۵ هزار نفر بیشترین و مهاجران استان مرکزی و رامشار چهارمحال و بختیاری با ۶۰ هزار نفر کمترین جمعیت مصوب را دارند. در حال حاضر ۱۷ شهرجدید دولتی با تخمین حدود ۴ میلیون جمعیت در […]

 در حال حاضر ۱۷ شهر جدید در سطح کشور ایجاد شده که در بین آنها هشتگرد در استان البرز با ۶۷۵ هزار نفر بیشترین و مهاجران استان مرکزی و رامشار چهارمحال و بختیاری با ۶۰ هزار نفر کمترین جمعیت مصوب را دارند.

در حال حاضر ۱۷ شهرجدید دولتی با تخمین حدود ۴ میلیون جمعیت در ۴۰ هزار هکتار زمین دولتی ( مطابق طرح‌های مصوب) در حال ایجاد هستند و در این شهرها ۸۰۰ هزار نفر سکنی گزیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهرهای جدید تا ۵ سال آینده به بیش از ۲.۵ میلیون نفر برسد. هم‌چنین قرار است ۸ شهر جدید دیگر ساخته شود که در مرحله‌ی مطالعات قرار دارند.

اغلب ۱۷ شهر موجود که در کنار شهرهای مادر احداث شده‌اند چندین هدف را در پیش دارند که اجرای طرح کالبدی ملی و توزیع متناسب جمعیت و اشتغال در سطح کشور در ارتباط با هدفهای استراتژیک و محدودیت منابع آب و خاک و انرژی، ایجاد مناطق مسکونی برای کارکنان یک یا چند فعالیت جدیدالاحداث اقتصادی و جمعیتی و کمک به اجرای کمی و کیفی برنامه‌های توسعه مسکن و ایجاد تعادل در بازار مسکن از آن جمله‌اند.

علاوه بر ۱۷ شهر جدید در دست احداث، هشت شهر جدید دیگر با جمعیتی بالغ بر ۶۵۵ هزار نفر در مرحله تصویب و طراحی به سر می‌برند که در حال حاضر مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی و طراحی آنها به همراه شهرک‌های دولتی در حال انجام است. در عین حال امکان‌سنجی ایجاد مجتمع‌ها و شهرک‌های موضوعی از قبیل پارک علم و فناوری و شهرک علمی – تحقیقاتی، ورزشی، گردشگری و… در اراضی دولتی برای تنوع بخشی به نقش و عملکرد و غنای هویتی شهرهای جدید نیز در دستور کار قرار داده شده است.

احداث شهرک و شهرجدید توسط بخش غیردولتی در مقررات پیش بینی و با استقبال خوبی مواجه شده که در این راستا تاکنون پروانه احداث یک شهرجدید و ۴ شهرک صادر و ۵ مورد نیز فرایند امکان سنجی و مکانیابی و طراحی را طی می‌کند. ضمن این‌که پروانه احداث دو شهرک ابریشم و گهرباران نیز بنام اداره‌کل راه و شهرسازی استان‌ها صادر شده است.

جدول زیر اطلاعات جمعیتی ۱۷ شهر جدید را نشان می‌دهد:

استانشهر جدیدشهر مادرفاصله از شهر مادر (کیلومتر)مساحت (هکتار)جمعیت مصوب
تهراناندیشهتهران۲۰۱۳۸۵۱۳۰ هزار
تهرانپردیستهران۲۰۴۱۶۹۴۵۰ هزار
تهرانپرندتهران۳۰۳۴۲۰۴۸۳ هزار
البرزهشتگردکرج۳۵۴۴۰۰۶۷۵ هزار
اصفهانبهارستاناصفهان۱۵۴۱۱۰۳۲۰ هزار
اصفهانفولادشهراصفهان۲۵۳۱۱۳۳۲۰ هزار
اصفهانمجلسیاصفهان۶۵۱۱۶۶۳۲۰ هزار
فارسصدراشیراز۱۵۲۵۴۸۳۴۰ هزار
آذربایجان شرقیسهندتبریز۲۰۱۵۵۰۱۵۰ هزار
خراسان رضویگلبهارمشهد۳۵۴۸۵۹۴۲۰ هزار
خراسان رضویبینالودمشهد۵۵۳۰۳۰۱۳۵ هزار
سیستان و بلوچستانرامشارزابل۳۵۶۰۰۶۰ هزار
بوشهرعالیشهربوشهر۲۴۱۰۰۰۱۰۰ هزار
خوزستانرامیناهواز۴۵۶۰۰۶۳ هزار
خوزستانشیرین شهراهواز۳۵۱۰۰۹۷۵ هزار
مرکزیمهاجراناراک۲۸۱۱۸۴۶۰ هزار
هرمزگانعلویبندرعباس۴۵۱۰۰۰۱۰۰ هزار
جمع ۱۷ شهر۳۹۱۴۳۴۰۲۱۰۰۰

برچسب ها :
دسته بندی : دیگر مطالب
ارسال دیدگاه