دنبال کدوم شهرستان می گردی ؟

» استانها » استان خراسان رضوی

تاریخ انتشار : 1397/09/09 - 16:39

 کد خبر: 11967
 2124 بازدید

استان خراسان رضوی

استان خراسان رضوی یکی از استان‌های خراسان در شمال شرقی ایران به مرکزیّت مشهد است. مساحت این استان ۱۱۸٬۸۵۴ کیلومتر مربع بوده که از این نظر پنجمین استان بزرگ کشور است. واژهٔ رضوی در نام این استان، به مقبرهٔ علی بن موسی الرضا در مرکز این استان اشاره دارد. خراسان رضوی از ۲۸ شهرستان، ۷۰ بخش و ۱۶۴ دهستان تشکیل شده‌است. موقعیت جغرافیایی استان […]

استان خراسان رضوی یکی از استان‌های خراسان در شمال شرقی ایران به مرکزیّت مشهد است. مساحت این استان ۱۱۸٬۸۵۴ کیلومتر مربع بوده که از این نظر پنجمین استان بزرگ کشور است.

واژهٔ رضوی در نام این استان، به مقبرهٔ علی بن موسی الرضا در مرکز این استان اشاره دارد.

خراسان رضوی از ۲۸ شهرستان، ۷۰ بخش و ۱۶۴ دهستان تشکیل شده‌است.

موقعیت جغرافیایی استان خراسان رضوی در ۳۶٫۳°شمالی ۵۹٫۶°شرقی می باشد.

بیشتر جامعه ۴۹ هزار نفری جانبازان خراسان رضوی از یادگاران دفاع مقدس هستند. برخی نیز در جریان انقلاب، فعالیتهای تروریستی منافقان، دفاع از امنیت کشور و حراست از حرم مطهر اهل بیت(ع) به درجه جانبازی نائل شده اند. اغلب ۲۹ هزار جانباز زیر ۲۵ درصد خراسان رضوی فقط دارای مجروحیت بوده که این صدمات معمولا منجر به از کارافتادگی اعضاء بدن این عزیران نشده است. اما عزیزانی که جانبازی بالای ۲۵ درصد دارند اعضا بدنشان دچار صدمات شدید می باشد که از کارافتادگی، قطع عضو ، شیمیایی شدن و مشکلات اعصاب و روان از آن جمله است. ۶۵۰ تن از این ایثارگران خراسان رضوی نیز دارای درجه جانبازی بالای ۷۰ درصد هستند که شامل قطع دو عضو دست یا پا و نابینایی از دو چشم، قطع نخاع و مشکلات حاد شیمیایی و اعصاب و روان است. همچنین تعداد جانبازان قطع نخاع و نابینا از دو چشم در این استان به ترتیب ۱۵۰ و ۵۰ نفر است.


برچسب ها :
دسته بندی : استانها
ارسال دیدگاه