دنبال کدوم شهرستان می گردی ؟

» استانها » استان آذربایجان غربی

تاریخ انتشار : 1397/09/10 - 16:08

 کد خبر: 12029
 1955 بازدید

استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی یکی از ۳۱ استان ایران است، که در منطقهٔ آذربایجان در شمال غربی این کشور قرار دارد و مرکز آن شهر ارومیه است. این استان با داشتن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه که از شمالی‌ترین نقطه استان (مرز بازرگان) تا جنوبی‌ترین منطقه آن (بوکان) را به هم متصل می‌کند و از امکان ارتباطات زمینی مناسبی برخوردار است.این استان تنها استان ایران است که با ترکیه هم مرز است. موقعیت […]

استان آذربایجان غربی یکی از ۳۱ استان ایران است، که در منطقهٔ آذربایجان در شمال غربی این کشور قرار دارد و مرکز آن شهر ارومیه است. این استان با داشتن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه که از شمالی‌ترین نقطه استان (مرز بازرگان) تا جنوبی‌ترین منطقه آن (بوکان) را به هم متصل می‌کند و از امکان ارتباطات زمینی مناسبی برخوردار است.این استان تنها استان ایران است که با ترکیه هم مرز است.

موقعیت جغرافیایی این استان در۳۷٫۵۲۹۶۰۷۱°شمالی۴۵٫۰۴۶۵۴۸۷°شرقی می باشد.

آذربایجان غربی از لحاظ تعداد شهدا یکی از استان های مطرح کشور بوده و مشهور به استان ۱۲ هزار شهید است اما آمار دقیق در این باره بخواهید حاکی است که ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید وجود دارد که هم شامل شهدای بومی استان و هم شهدای مهاجر به شمال غرب برای دفاع از کشور بوده است.

در خود استان بیش از ۱۰ هزار شهید از سوی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به ثبت رسیده اند و مابقی جزو شهدای غیربومی هستند.

در بحث جانبازان هشت سال دفاع مقدس در مجموع ۱۸ هزار جانباز با درصدهای متفاوت در خطه آذربایجان غربی تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است. همچنین این استان  دارای ۲۰۲۰ آزاده بوده است البته افراد مفقود الاثر که ما آنان را جاویدالاثر خطاب می کنیم با تعداد شهیدان استان جمع بندی شده و در واقع شهید محسوب می شوند.

این استان رشادت های فراوانی از زمان آغاز انقلاب اسلامی از خود نشان داده است به طوری که در ۲ بهمن سال ۵۷ ارومیه اولین شهرستانی بود که مبارزه مسلحانه به رهبری امام جمعه سابق (حجت الاسلام حسنی) علیه رژیم طاغوت شروع کرد که در آن مدت کوتاه تا پیروزی انقلاب اسلامی ۲۲ شهید در ارومیه و حدود ۱۰۰ شهید در کل استان در راه انقلاب داشتیم. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی آتش جنگ در جنوب کشور شروع شد که دامنه آن تمام استان های مرزی را گرفت که در آن سال ها علاوه بر اعزام نیرو به مناطق جنوب کشور، استان ما تبدیل به صحنه مبارزه با گروهک های تروریستی شد که غائله نقده، عملیات های مختلف در مناطق کردنشین و محورهای مختلف ارومیه مانند ماوانا، سیلوانا، عملیات سردار شهید مهدی امینی در منطقه دارلک روستای گوگ تپه، عملیات کربلای ۷ و والفجر ۲ از جمله مهم ترین عملیاتی بوده که در استان ما انجام شده است. امروز نیز این مناطق با نام مناطق مرزی راهیان نور غرب کشور مطرح است.


برچسب ها :
دسته بندی : استانها
ارسال دیدگاه