دنبال کدوم شهرستان می گردی ؟

» استانها » استان کهگیلویه و بویراحمد

تاریخ انتشار : 1397/10/01 - 12:03

استان کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های لرنشین کشور ایران است. مرکز آن شهر یاسوج است و با مساحتی حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی است کهگیلویه و بویراحمد به سرزمین آبشار های خروشان معروف است. جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵ برابر با۷۱۳/۰۵۲ نفر […]

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های لرنشین کشور ایران است. مرکز آن شهر یاسوج است و با مساحتی حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی است کهگیلویه و بویراحمد به سرزمین آبشار های خروشان معروف است.

جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵ برابر با۷۱۳/۰۵۲ نفر بوده که ۵۰ درصد آن‌ها در شهرها سکونت دارند.

این استان به هفت شهرستان و ۱۶ بخش تقسیم شده‌است که شامل ۱۶ شهر و بیش از ۱۷۰۰ روستا می‌گردد.
شهرستان‌های این استان عبارتند از: (مرکز شهرستان)

شهرستان بویراحمد (یاسوج)
شهرستان بهمئی (لیکک)
شهرستان دنا (سی سخت)
شهرستان کهگیلویه (دهدشت)
شهرستان گچساران (دوگنبدان)
شهرستان چرام (چرام)
شهرستان باشت (باشت)
شهرستان لنده (لنده)

استان کهگیلویه وبویراحمد را به دیار آریوبرزن می‌شناسند. حمداله مستوفی در تاریخ گزیده از ایل جاکی نام می‌برد.

در قدیم چهار ایل بویراحمد، نویی، دشمن‌زیاری و چرام را اصطلاحاً «چهاربنیچه» می‌نامیدند. منطقه‌ای که اکنون استان کهگیلویه و بویراحمد نام دارد دارای پیشینه کهن تاریخی است. هر چند در گذشته‌ای نه چندان دور، جزء یکی از بلوکهای مملکت فارس بوده و از روستاهای توابع کازرون به‌شمار می‌رفته‌است که خود شامل دو قسمت می‌شد: قسمت شمال شرقی که آن را سردسیر و کوهستانی و پشت کوه می‌نامیدند و قسمت جنوبی و غربی که نره کوه و بهبهان نامیده می‌شد.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : استانها
ارسال دیدگاه