دنبال کدوم شهرستان می گردی ؟

» استانها » استان آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار : 1397/09/10 - 15:55

 کد خبر: 12026
 1797 بازدید

استان آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های تُرک نشینایران است که در زمان حکومت پهلوی آذربایجان خاوری نامیده می‌شد. این استان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران (آذربایجان) محسوب می‌شود. استان آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری‌هایآذربایجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان محدود […]

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های تُرک نشینایران است که در زمان حکومت پهلوی آذربایجان خاوری نامیده می‌شد. این استان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران (آذربایجان) محسوب می‌شود. استان آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری‌هایآذربایجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان محدود شده‌است. این استان دارای آب و هوای سرد کوهستانی بوده و کلّ محدودهٔ استان را کوه‌ها و ارتفاعات تشکیل داده‌اند. مساحت استان آذربایجان شرقی ۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع است، این استان، یگانه استان ایران است که با ارمنستان هم‌مرز است و همچنین تنها استان کشور است که هم با خاک اصلی جمهوری آذربایجان و هم با جمهوری خودمختار نخجوان که برون بومی متعلق به جمهوری آذربایجان است، مرز مشترک دارد.

این استان محل اتصال دو رشته کوه مهم و اصلی کوه‌های ایران، یعنی البرز و زاگرس است و بلندترین نقطهٔ آن، قلهٔ کوه سهند است. مرکز استان آذربایجان شرقی، کلان‌شهر تبریز است. از شهرهای مهم و اقماری این استان می‌توان به مراغه، مرند، اهرو میانه اشاره کرد. آذربایجان شرقی رتبهٔ اول صادرات غیرنفتی در کشور را داراست.همچنین این استان امن‌ترین و کم‌جرم‌ترین استان ایران به‌شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی این استان در ۳۸٫۰۵۲۴۶۷۵°شمالی۴۶٫۲۸۴۹۹۲۷°شرقی می باشد.

این استان در طول عمر انقلاب اسلامی ۹۸۲۱ شهید را تقدیم اسلام کرده است و تعداد ازادگان و جانبازان این استان ۱۹۰۶ و۲۳۶۰۷ میباشد .

فرزندان آذربایجان همان شیر مردانی هستند که بهای این دیدار را اینبار در دفاع از حریم آل الله پرداخته اند. همان کسانی که در مکتب عباس (ع) مشق عشق کردند و همچو حضرتش تا آخرین قطره ی خون حامی ولایت و حریم اهل بیت (ع) ایستادند. آذربایجان عزیز تا کنون ۱۴ پرستوی مهاجر فدایی این آستان اللهی نموده است


برچسب ها :
دسته بندی : استانها
ارسال دیدگاه